Op zoek naar een passende baan?
Werkspirit helpt je verder!
Meer details
Match criteria
Functietitel
  • Beleidsadviseur Werk en Inkomen
Regio
  • Utrecht

Beleidsmedewerker Werk en Inkomen

Nieuw

Waar je gaat werken

Gemeente Houten zoekt voor het team Samenleving een Beleidsmedewerker Werk en Inkomen. Gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. De gemeente is sinds 2015 verantwoordelijk voor een groot aantal kerntaken op het gebied van jeugd, zorg en participatie. Uitgangspunt hierbij is dat inwoners meer eigen verantwoordelijkheid nemen en hun 'eigen kracht' en sociale netwerk benutten. Hierbij sluit de gemeente aan bij burgerinitiatieven en de bestaande lokale infrastructuur. In de regio Lekstroom (waar Houten deel van uitmaakt) wordt de Participatiewet voor een groot deel uitgevoerd door de Gemeenschappelijke Regeling Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Het accounthouderschap hiervan wordt door een van de beleidsmedewerkers vervuld.

Wat je gaat doen als Beleidsmedewerker Werk en Inkomen

De Beleidsmedewerker Werk en Inkomen is samen met twee andere beleidsmedewerkers Werk & Inkomen verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en uitvoering van de Participatiewet en het lokaal armoedebeleid, de integratie hiervan binnen het sociaal domein en de bijbehorende advisering aan bestuur en directie. Werkzaamheden zullen bestaan uit:

  • Signaleren van ontwikkelingen op het gebied van werk en inkomen en deze vertalen naar lokale situatie
  • Fungeren als vraagbaak voor collega beleidsmedewerkers Werk & Inkomen en als aanspreekpunt voor wethouder omtrent inkomens- en armoedebeleid en schuldhulpverlening
  • Voeren van overleg met collega’s, management, bestuur, inwoners en (keten)partners
  • Voorbereiden van college- en raadsvoorstellen en bijdrage leveren aan beantwoording van schriftelijke vragen van gemeenteraad
  • Schakel vormen tussen lokale partners met rol bij uitvoering van regelingen, bewaken van samenhang en samenwerking afstemmen
  • Inhoudelijke bijdrage leveren aan verantwoording in P&C-cyclus met betrekking tot vakgebied Werk en Inkomen
  • Coachen en ondersteunen van nieuw aangestelde beleidsmedewerker in rol en functie
  • Bijdrage leveren aan relatiebeheer en ondersteuning van werkgroep Werk en Inkomen van Adviesraad Sociaal Domein

Wat wij verwachten van jou als Beleidsmedewerker Werk en Inkomen

  • Minimaal afgeronde HBO Bachelor opleiding
  • Actuele kennis van en ervaring met Participatiewet en schuldhulpverlening
  • Financiële kennis van en ervaring met budgetten en regelingen binnen het brede domein van werk en inkomen
  • Duidelijke visie op wat er nodig is voor goed (werkend) gemeentelijk armoede- en minimabeleid
  • Bij voorkeur minimaal 3 jaar recente ervaring als Beleidsmedewerker Werk en Inkomen
  • Bij voorkeur minimaal 1 jaar recente ervaring als beleidsmedewerker op het gebied van participatiewet, minimaregelingen en lokaal armoedebeleid
  • Ervaring met voorbereiding van collegevoorstellen, kwartaalrapportages, beleidsregels en raadsvoorstellen voor verordeningen
  • Ervaring in coachen van medewerkers
  • Beschikbaarheid op maandag en dinsdag dan wel donderdag

Wat wij bieden

  • Werkweek van 16 uur
  • ZZP-opdracht of tijdelijke detacheringsovereenkomst voor 7 maanden met de mogelijkheid tot verlengen
  • Een verantwoordelijke en zelfstandige functie
  • Cultuur: ondernemend, zelfstandig, politieke sensitiviteit, korte lijnen

Locatie

Houten

Publicatiedatum

08.05.2019

Contactpersoon

Timo Rijsterborgh

LinkedIN Facebook Twitter Share
Werkspirit gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.